Amikor alig egy éve úgy döntöttünk Kobival (2017 nyarán), hogy mindenféle észérv ellenére megpróbáljuk együtt, és az állásomat feladva Budapestről Izraelbe költözöm, gondoltuk, hogy ez nem lesz éppen fáklyás menet. A leggyakoribb, „majd figyeld meg, kijön belőle később a kényszerkonzervatív”-jellegű duplán vicces és okos figyelmeztetések ennek ellenére eddig alaptalannak tűnnek (Kobi hívő, de nem vallásos, abszolút nem korlátoz semmiben, és nem is várja el, hogy „betérjek”, viszont tény, hogy nem pihennek hasaalják a hűtőnkben, és a bacon is csak a magyarországi szülőlátogatásoknál díszíti a rántottámat). Középtávon is messze felülmúlja minden várakozásomat.

Egymás mentális toszogatása

Következzenek a stresszfokozó helyzetek, amelyeken bármikor, bármennyiszer össze lehet feszülni egy magyar–izraeli vegyes kapcsolatban (ahogy talán más hasonló viszonyokban is), egészen addig, míg rá nem jövünk, hogy ez nem a másik bunkósága, netán műhisztije, hanem szimplán a rögzült tapasztalatok munkálkodnak, némi megszokással megfűszerezve. Felismerve őket, megértve a hátterüket már könnyen elereszthetjük az állandó „itt üt meg a guta”-érzést, és némi könnyed, frissen szerzett bölcsességgel akár már vidáman is nézhetjük a különbözőségeket, ne adj isten, el is fogadhatjuk őket. Karcsú egy év után nekem egyelőre úgy fest, nem a pasim fura, vagy én, csak máshoz szoktunk, más jelekből értünk. Vagy éppen más szavakból.

A legtöbb vita alapja az, hogy én nem mondom ki, mi a teljesen őszinte véleményem, esetleg a bajom. Előbbit kedvesen, finoman tálalom, utóbbit elvárom, hogy tudja. Illedelmes, jó gyerek akarok lenni, ahogy tanítottak. Viszont egy kanál vízben meg tudnám fojtani, hogy ő úgy is folyton „kritizál”, hogy nem kérdeztem. Nem tudakolom, de csak mondja… Hogy béna-e a hajam aznap, hogy szerinte túl sok a sminkem (a szimpla rúzs és a spirál?!). Hogy köszi ezt az ajándékot, de nem az én színem, kösz a reggelit, de legközelebb legyen kevesebb az olaj. Engem ledöbbent a kertelés, szépítés nélküli őszinte vélemény, őt meg ledöbbenti, hogy nem tudom megemészteni az udvariaskodás, a hímezés-hámozás mellőzését, nem tudok normálisan reagálni, hisz ez nem kritika, csak visszajelzés, ha úgy tetszik, feedback. 

Konklúzió: Messze nem a rosszindulat a motiváció, de a jót és a rosszat is megmondják. Ha nem tudod elviselni, gyenge vagy, vagyis tipikus „európai”. Ami náluk vélemény, az a szenzitív magyarnak kritika.

2. Kriminális magyar túlkapás

Itt Izraelben, úgy tűnik, semmi értelmét nem látják az „európaiaskodásnak”, vagyis a fölösleges udvariaskodásnak. Kobi a szánalmas és a vicces közötti skálára lövi be azt, hogy klausztrofóbiásként is képes vagyok a fal mellett, szendvicsemberként aludni, csak hogy ne okozzak plusz gondot vendégségben, és egyébként is állandóan nulla az érdekérvényesítési mutatóm. Amikor pedig felszívom magam, és tanulok, fejlődök őszinteségből, az olyan felszabadító, hogy sajnos átesem a ló túloldalára, hiszen még csak gyakorló őszinte vagyok. Ugyanígy gyakorlom a „nem” szót is, de nem tudom még a mértéket a frissen jött megmondással, mert évtizedeken át igyekeztem jó gyerek lenni, vagyis mindent megköszönni, hálás lenni mindenért, amit kapok. Amikor először lerondáztam egy pólóját, őszinte örömet és elismerést láttam az arcán. De sajnos nem lehet itt megállni a sok elfojtás után, ezért megtoldottam: „Ezt még a nagyapám se vette volna fel…”

Konklúzió: Kell az őszinteség, de a határokat meg kell tanulni, rá kell érezni, hol vannak. Nem megy mindig elsőre, de pár hónap alatt meg lehet szokni, hogy nem fegyelmezed szét magad. Egy-egy kéretlen, a külsőmet érintő mondattól azért még mindig robban a bomba.

3. Izraeli arrogancia?

Visszatérő vélemény Izraelről, sőt inkább kritika, hogy az itt élők öntörvényűek, túl öntudatosak a mindennapi szituációk szintjén. Tényleg sokat dudálnak, és ha reklamációs zaj van a reptereken, van rá esély, hogy héber forrás okozza. Eleinte zavart, dühített, hogy a kóros udvariasságom miatt sose jutok be egy ajtón, ha elsőként is érkezem, és visszasírtam a finom, kiszámítható magyar tempót, ugyanis 2 és 102 év között minden helyi izraeli kiüt a célnál a nyeregből. De ma már látom, hogy ez nem arrogancia. Itt szimplán sokkal határozottabb nálunk a nagy átlag: 18 évesen jön 3 év katonaság, utána pedig jó esetben egy komolyabb önálló út a nagyvilágban, ami pályára állítja őket.

Konklúzió: A nagy átlagnak itt van egy jó adag önbizalma, ki tudnak állni magukért, megoldják a számukra kedvezőtlen helyzeteket, felemelik a hangjukat, ha kell. És tudják, merre tartanak. Nem úgy, mint én, a bejáratnál bambán botorkáló, illedelmes magyar. Vagyis messze nem arrogancia ez, csak határozottság. De könnyű összetéveszteni a kettőt, és míg megszoktam, abból is komoly vitáink voltak, hogy állandóan szóvá tettem a „kényszeres tülekedésüket”.

AZ IZRAELIEK KIMONDJÁK AZT, AMIRE VÁGYNAK

4. „Bocs, hogy élek”-mentalitás – a fölösleges hungarikum

Kobi visszatérő rémálma, hogy gyenge vagyok Izraelhez, itt a nők „kemények”, mindent kibírnak, én meg még a pitát sem vagyok hajlandó könyékig tunkolni a humuszban! Pattanok, segítek, ahol tudok, mosogatok, sepregetek vendégségben, de semmiképp sem nyúlok más hűtőjébe kérdezés nélkül. A hasonlóan mimóza műbalhékat itt szimplán „leeurópaizzák”, mondván, a barátság egymás hűtőjének nyitogatásánál kezdődik, és ha nekimész valakinek az utcán, úgyis túléli. „A kedvenc szavatok nektek magyaroknak a bocsánat. Sosem értettem, hogy a zsúfolt Mammutban miért kérnek percenként négyszer bocsánatot tőlem, még ha én is megyek nekik.” A pasimnak ez nonszensz, nekem meg az, hogy Izraelben már 5 méterről rám süvítenek, hogy menjek odébb az utcán, ha van is hely mellettem. Vagy hogy az utamat eltorlaszoló nő nem áll odébb, ha látja is, hogy elállja az utat, míg kellőképp hangosan nem szólok. Addig csak mélán, kihívóan néz.

Konklúzió: Ha valami nem tetszik Izraelben, szólsz. Hangosan. Magyarországon történelmileg kódolt alapon sem szeretjük a konfliktust, egy jó előre bekészített boccsal próbáljuk kivédeni. Itt sajnos nincs más hátra, el kell döntenem, melyik vonalon mozgok. Egyelőre a „bocs, hogy élek” erősebb.

 

AZ ÖSSZECSISZOLÓDÁS NEM KEVÉS IDŐT VESZ IGÉNYBE A VEGYES PÁROSOKNÁL (PEPI, A MODELLVIZSLA MÁR SZINTÉN IZRAELI LAKOS)